Mieszkańcy muszą mieć możliwość wypowiedzenia się o zmianach, które ich bezpośrednio dotyczą. Tryb wprowadzania zmian oraz „konsultacji” poselskiego projektu ustawy o ustroju m.st. Warszawy jest niezgodny z istotą demokracji.

Konferencja prasowa (fot. pras.)Konferencja prasowa (fot. pras.)

Nikt już nie ma wątpliwości, że celem tej ustawy nie jest szukanie rozwiązań dla metropolii warszawskiej, cel jest mocno polityczny - chodzi o stanowisko prezydenta Warszawy. Fakt prowadzenia konsultacji, w których nie mówi się o szukaniu rozwiązań dla funkcjonowania metropolii jest dla nas dowodem, że ten cel jest jasno postawiony - mówi Michał Olszewski, wiceprezydent stolicy i dodaje - Prosimy, apelujemy, a nawet żądamy, aby wycofać ten projekt ze ścieżki legislacyjnej. To będzie jedyny argument pokazania dobrej woli i szukania rozwiązań.

Mijają kolejne dni „konsultacji społecznych” poselskiego projektu ustawy o metropolii warszawskiej. Konsultacje są prowadzone w nierzetelny i nieprofesjonalny sposób. Wolontariusze PiS nie pojawiają się we wskazanych miejscach, nie są przygotowani merytorycznie do prowadzenia rozmów, zadają zmanipulowane pytania, często nie mają ze sobą ankiet, rozdają jedynie partyjne ulotki informacyjne.

Równolegle z konsultacjami miały być powołane zespoły problemowe. Zapowiedział to podczas marcowej konferencji Jacek Sasin, poseł wnioskodawca. Do tej pory nie zostały powołane.

Wzorcowe konsultacje społeczne projektu strategii rozwoju Warszawy do 2030 roku

11 kwietnia br. rozpoczęły się konsultacje społeczne projektu strategii rozwoju Warszawy do 2030 roku. Metoda, która została zaproponowana jest drastycznie odmienna od tej, jaką zaproponowano przy okazji prac nad ustawą o ustroju Warszawy. Każdy etap prac rozpoczynał się od dyskusji z mieszkańcami, przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi. Pomysły były zbierane podczas debat, konferencji, a także za pośrednictwem ankiet, w których kilka tysięcy warszawiaków wypowiedziało się, o jakim mieście marzą w perspektywie kilkunastu kolejnych lat. Prace zaczęły się ponad półtora roku, i dopiero w zeszłym tygodniu został przedstawiony projekt dokumentu. Po zakończeniu konsultacji społecznych wszystkie zgłoszone uwagi zostaną przeanalizowane. Posłużą one do ulepszenia projektu strategii. Następnie strategia rozwoju Warszawa2030 zostanie przedłożona do zatwierdzenia Radzie m.st. Warszawy.

Nic o Nas bez Nas

Mieszkańcy Warszawy i okolicznych gmin nie zgadzają się na styl prowadzenia dialogu, ale przede wszystkim brak merytorycznej debaty na temat planowanych rozwiązań. Podwarszawscy i warszawscy samorządowcy podejmują liczne uchwały wyrażające sprzeciw wobec planowanej zmiany ustroju – jest ich już ponad 30 - wszystkie są zebrane i zobrazowane na stronie www.zdecydujmy.um.warszawa.pl.

12 nowych inicjatyw referendalnych w gminach metropolii

Wynik referendum, które już odbyło się w Legionowie był dla PiS druzgocący – ponad 94 % głosujących opowiedziało się przeciwko zmianom! Kolejne gminy zachęcone wynikami legionowskimi planują własne referenda. Do tej pory zostało potwierdzonych 12 nowych inicjatyw referendalnych w gminach metropolii. To są miejsca, w których wypowiedzą się sami mieszkańcy: 14 maja Nieporęt, 28 maja Konstancin Jeziorna, pozostałe prawdopodobnie 4 czerwca: Wieliszew, Piaseczno, Michałowice, Milanówek, Józefów, Błonie, Pruszków, Stare Babice, Podkowa Leśna, Ożarów Mazowiecki.

Metropolia już działa

Zgodnie z danymi za ostatnie 10 lat opublikowanymi przez UE to właśnie Warszawa wraz z całą metropolią była najszybciej rozwijającym się regionem Europy. W ostatniej dekadzie, gdy w Pradze odnotowano wzrost na poziomie 12%, w Budapeszcie - 18%, Warszawa osiągnęła 57%. W 2014 r. Warszawa razem z 39 gminami zawarła porozumienie o współpracy metropolitalnej, które dzisiaj jest podstawą współdziałania w kluczowych kwestiach związanych z rozwojem gospodarczym i społecznym naszych lokalnych wspólnot. Realizujemy wspólnie m.in. inwestycje w parkingi P+R (60 mln zł ze środków unijnych na 27 parkingów), trasy rowerowe (ponad 300 km dróg rowerowych za 240 mln zł ze środków UE) czy wspólną promocję gospodarczą firm. W 2007 r. wprowadziliśmy „Wspólny Bilet”. Dziś w systemie transportu metropolitalnego mamy 33 gminy. Ze wspólnego metropolitalnego transportu korzysta coraz więcej pasażerów – na przestrzeni ostatnich kilku lat jest to wzrost o 20%. W ramach współpracy z okolicznymi gminami w zakresie wspólnego systemu komunikacyjnego od 1 czerwca br. wprowadzimy udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej: tańsze bilety dla podróżujących w 1. i 2. strefie, bilety grupowe dla uczniów oraz 3-dniowe dla turystów.

(UMW)

Dodaj komentarz z facebooka:

Zostaw komentarz

0
warunkami regulaminu.
  • Artykuł nie został jeszcze skomentowany!